Strategisk inköpare

 
ojoj vad man får frågor angående min utbildning.
Fast jag själv tycker inte det är så konstigt eftersom jag själv knappt visste var det var när jag började.

Jag går alltså Strategisk inköpare. å när jag säger det till folk så säger dom typ: "ahhaa...typ köpa in grejer då?"

haha, jaa. Men det är sjukt att man inte vet hur viktiga inköpare är i företag. Det är bland annat dom som har koll på hela företaget och med en bra inköpare kan man tjäna så mycket pengar och få företaget att rulla på bättre.

Just strategisk inköpare kan man förkorta till inköpschef. Det finns alltså 3 steg i inköp.

Opperativt inköp som är det vanligaste. lägga order, köpa in varor, skicka förfrågan osv..
sen kommer taktisk inköp. då ingår arbetsuppgifter som ovan men även förhandlingar osv..
Sen sist men inte minst har vi då strategisk inköp som då arbetar med allt ovan men även med förbättrings och utvecklingsarbeten å göra avtal. strategisk inköpare är främst bland större företag.

Sen beror det ju från företag till företag hur man kommer att arbeta som inköpare.
Men exempel på kurser jag läser är, företagsekonomi, Affärsjuridik och avtal, förhandlingsteknik, BusinessEnglish, Ledarskap och organisation, och lite kurser om just inköp.
 
Tycker linjen är sjukt intressant och spännande!!
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback